مراسم عيدالزهرا سؤال: حكم شرعى رفتن در مجالس نهم ربيع الاول كه در آن مجالس به خاطر شادى شيعيان شروع به لعن و نفرين به دشمنان اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و مزاح كردن و لطيفه گفتن میکنند، چيست؟ مجلس تا چه حدّى بايد در شادى پيش برود؟معمولا در مراسم عيدالزهرا كف زدن، پايكوبى، رقص و حتّى امورى را كه جميع فقها صريحاً فتوا به حرمت آن دادهاند، را مستند به حديث رفع القلم كه ذيلا به آن اشاره میشود، جايز میدانید؟ «وَ اَمَرْتُ الْكِرامَ الْكاتِبينَ اَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَيّام مِنْ ذلِكَ الْيَوْمِ، وَ لا اَكْتُبُ عَلَيْهِمْ شَيْئَاً مِنْ خَطا يا هُمْ كَرامَةً لَكَ وَ لِوَصِيِّكَ» [1] آيا اين نوع احاديث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حديث چيست؟ طبق اين روايت، اعمال مذكور اشكالى ندارد. آيا اين اعمال، جايز و موجب رضاى خدا و اهل بيت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجيه روايت رفع قلم چيست؟ پاسخ: آیت الله خامنه ای: هر عملى که وسيله سوء استفاده دشمنان اسلام يا موجب تفرقه بين مسلمين شود، حرام و ممنوع است. [2] آیت الله مکارم شیرازی: اين روايت از نظر سند اعتبارى ندارد؛ به علاوه مخالف كتاب الله است، و معاذ الله كه ائمّه معصومين(عليهم السلام) اجازه ارتكاب گناه به افراد در اين ايّام يا غير اين ايّام داده باشند و بر فرض اعتبار، معناى حديث اين است كه اگر كسى لغزشى از او سر زد خداوند او را میبخشد، نه اين كه عمداً آلوده گناه شود. [3] نیز استفتائی دیگر از ایشان آمده: اوّلا: روايتى با عنوان رفع قلم در آن ايّام مخصوص، در منابع معتبر نداريم. ثانياً: بر فرض، چنين چيزى باشد (كه نيست) مخالف كتاب و سنّت است، و چنين روايتى قابل پذيرفتن نيست، و حرام و گناه در هيچ زمانى مجاز نيست. همچنين سخنان ركيك و كارهاى زشت ديگر. و ثالثاً: تولّى و تبرّى راههای صحيحى دارد، نه اين راههای خلاف. [4] آیت الله بهجت: در حدّ مشروع و عدم احتمال وجود بيگانه، اشكال ندارد. [5] آیت الله صافی گلپایگانی: عيد الزّهراء با سائر ايّام در اين جهت فرقى ندارد و مورد رفع القلم نيست. @ آيت الله سيستاني: برگزاري مراسم عيد الزهرا به خودي خود اگر موجب تفرقه نشود، اشکال ندارد؛ و شرکت کردن در آن نيز اشکال ندارد، ليکن اگر در مجلس عيد الزهرا و به بهانه عيد الزهرا کارهايي که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان میگردد، صورت بگيرد؛ برگزاري چنين مجالس و شرکت در آن حرام است جايز نيست.@ وی درباره لعن خلفای سه گانه فرموده اند: لعن کردن به خلفاي سه گانه و اهانت به مقدسات مذهبي ديگران و يا هر نوع رفتار و گفتاري ديگري که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان میگردد، حرام است و از اين نوع اهانت به مقدسات ديگران بايد خود داري شود.@
پی نوشت : 1 . بحار الانوار، جلد 31، صفحه 125. 2 . آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، مسائل فرهنگی و اجتماعی، مناسبتها، ولادتها و اعياد دينى. 3 . آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج 3، احکام بیع، سؤال 470. 4 . آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج 3، متفرقات، سؤال 1755. 5 . آیت الله بهجت، استفتائات، احکام موضوعات متفرقه، س 1862. 6 . آیت الله صافی گلپایگانی، استفتائات، جشن هاى مذهبى و مجالس مولودى 7 . سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني. (7836565-251). برگرفته از سایت پاسخگو دات آی آر. 8 . سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني. (7836565-251). برگرفته از سایت پاسخگو دات آی آر.
آنتونیو گرامشی، ماركسیست شهیر ایتالیایی كه واضع مفهوم «هژمونی» ـ به عنوان اعمال قدرتِ آمیخته با رضایت زیردستان كه ریشه در ظرفیت فرهنگی و ایدئولوژیكِ مرجع قدرت دارد ـ محسوب میشود، پادزهر هژمونی و راهكار مقاومت در برابر آن را ایجاد یك بلوك ضدهژمون میداند. بلوكی كه بتواند مفاهیم بدیلی را از سوی یك رهبریِ اخلاقی و فكری مستقل ارائه كند تا به شیوهای ماهرانه در مقابل مفاهیم استعلاییِ نظام حاكم قرار گیرند و سیادت و چیرگی آن را به چالش بكشانند.
نویسنده: دكتر محمدعلی مهتدی استاد دانشگاه و كارشناس مسائل خاورمیانه
یادداشتی درباره تحولات اخیر در خاورمیانه
پیرامون سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه تهران و تحلیلی كه ایشان از وضعیت تونس و خصوصاً مصر ارائه دادند، میتوان به چند نكته زیر اشاره كرد:
مهمان: حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمد رئیسزاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت گفتگو از: حسن صدرایی عارف 12/11/1389 حربههای استكبار در مواجهه با امت اسلامی در گفتوگو با رایزن فرهنگی ایران در بیروت
حوادث اخیر در جهان اسلام و بهویژه مصر و تونس را چگونه ارزیابی میكنید؟ 32 سال پیش، جهان بشریت شاهد انقلابی بود كه این انقلاب به تعبیر مخالفانش، زلزلهای را در جهان اسلام و خصوصاً خاورمیانه ایجاد كرد. از ویژگیهای این انقلاب، مردمیبودن و استكبارستیزی بود. به تعبیر رهبر انقلاب گرچه یك انقلاب ایرانی و توسط مردم شیعه و مسلمان تحقق پیدا كرد، اما شعاع آن فرامنطقهای شد و توانست نتایج بسیار ارزشمندی را برای خارج از كشور و خصوصاً در منطقه خاورمیانه داشته باشد. موج بیداری شكستن هیمنه قدرتهای استكباری و ایجاد خودباوری در تودههای مردم از نتایج انقلاب ایران بود كه فردای نیكی را به امت اسلامی نوید میداد. لذا استكبار در چند محور ایرانهراسی، اسلامهراسی، شیعههراسی و مقاومتهراسی فعالیتهای خود را متمركز كرد و برای رسیدن به هدف خود به ایجاد تفرقه و فرقهگرایی و نیز گسترش فشار در سطح جامعه اسلامی و تهاجم شدید فرهنگی و نیز ایجاد گروههای تروریستیِ وابسته مانند القاعده و طالبان پرداخت تا چهره اسلام و انقلاب اسلامی را مشوّه كند اما نتوانست و فعالیت آنها نتیجه معكوس داشت. تلاشی كه استكبار از خود در مقابل انتفاضه نشان داده است، بیانگر اهمیت این انتفاضه است، زیرا مولود این حركت، ایجاد یك خاورمیانه اسلامی با محوریت مردمسالاری دینی خواهد بود.
تحولاتی كه در خاورمیانه روی داده به خوبی گویای این حقیقت است كه دیگر جوانان، اقشار تحصیل كرده و نخبگان زیر بار زور نمی روند. آگاهی در میان مردم به وجود آمده است و از همین رو قبول نمی كنند كه حاكمی فرعون وار كه به نوعی عامل آمریكا و صهیونیسم نیز است، چندین دهه بر آنها حكومت كند.
بازگشت نهضت اسلامی تونس به صحنه
این جنبش همچنین درباره تلاش های بازمانده های رژیم گذشته برای به شکست کشاندن انقلاب و دور زدن آن هشدار داد و بر لزوم تشکیل دولتی ملی تاکید کرد.
به دنبال لغو ممنوعیت فعالیت سیاسی جنبش اسلامی تونس پس از سرنگونی رژیم مستبد زین العابدین بن علی، این جنبش بر آمادگی برای مشارکت در طرح ملی دموکراتیک این کشور تاکید کرد.
:: موضوعات مرتبط:
بیداری اسلامی , ,
:: برچسبها:
بازگشت نهضت اسلامی تونس به صحنه ,
براي فهم پديده هايي كه امروز در جهان و خصوصاً منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در حال وقوع است بايد فهم دقيقي از نوع تغييرات در عرصه روابط بين الملل داشت و مبتني بر اين تغييرات تحليل دقيقي از آينده منطقه و جهان ارائه نمود.
رهبر انقلاب در دیدار با شرکتکنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی:
جنبش های اخیر در منطقه، قطعا اسلامی است
آمریکا مشکل اصلی دنیای اسلام است و باید این مشکل را از دنیای اسلام برطرف و آمریکا را تضعیف کرد/ در آغاز اين ديدار علامه شيخ احمد الخيلی مفتی كل عمان، جعفر عبدالسلام، دبيركل اتحاديه دانشگاه های جهان اسلام، كمال هلباوی از رهبران جنبش اخوان المسلمين مصر و... ديدگاه های خود را درباره مسايل جهان اسلام بيان كردند.
يك نماينده عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به تحولات منطقه تاكيد كرد كه حركتهاي مردمي كشورهاي اسلامي را توطئه آمريكايي خواندن جفاي در حق اسلام و خيانت به ميهن در اين بزنگاه حساس است.
بدون تردید سلسلهجنبان نهضتهای اصلاحی صد ساله اخیر، سیدجمالالدین اسدآبادی معروف به افغانی است. او بود كه بیدارسازی را در كشورهای اسلامی آغاز كرد، دردهای اجتماعی مسلمین را با واقعبینی خاصی بازگو نمود، راه اصلاح و چارهجوئی را نشان داد. با اینكه درباره سیدجمال فراوان گفته و نوشته میشود، ولی راجع به تِز اصلاحی او كمتر سخن میرود و یا من كمتر دیده و شنیدهام. به هر حال خوب است بدانیم كه سیدجمال درد جامعه اسلامی را چه تشخیص میداده و راه چاره را چه میدانسته است و چه راههایی برای وصول به هدفهای اصلاحی خویش انتخاب میكرده است؟